Strona główna Kontakt Dyrektor informuje Spotkanie z Prezydentem Filmy WolontariatMaj 04 2024 04:24:46 
 
Dyrekcja LO
Dyrektor
Tomasz BÅ‚auciak
______________________
Wicedyrektor
Mariola Hajduk
KAMERA

Menu główne

REKRUTACJA 2023/2024



Ochrona danych osobowych
Nowa formuła egzaminu maturalnego

Galeria filmów
Fotogaleria

Strona główna

Rada Rodziców

Kadra LO

Statut LO
i dokumenty szkoły

Biblioteka

Kontakt

Gazeta szkolna

Matura 2023

Kryteria oceniania,
wymagania edukacyjne


Informacje dla uczniów

Konkurs Matematyczny

Powiatowy Konkurs Ortograficzny

Dolnośląski Festiwal Nauki

Szkoła kompetencji

Doradztwo zawodowe

Reklama

Bezpieczna szkoła

Spotkanie z Prezydentem

Biuletyn Informacji Publicznej

Gazeta szkolna

EXPRESS-MIEJSKI.PL

Mocni bez przemocy

Mam haka na czerniaka

Logowanie
Nazwa Użytkownika

Hasło

Zapamiętaj mnie



Rejestracja
Zapomniane hasło?
Wywiad z olimpijczykiem – Marcinem Kuczerem

CzÅ‚owiek o renesansowym wachlarzu zdolnoÅ›ci – matematyk, informatyk, muzyk, a przede wszystkim finalista 38. Olimpiady JÄ™zyka Angielskiego. Jak osiÄ…gnÄ…Å‚ taki sukces i jak żyje?

Iza: ZostaÅ‚eÅ› ostatnio finalistÄ… ogólnopolskiej olimpiady – opowiedz o tym.
Marcin: Olimpiada JÄ™zyka Angielskiego skÅ‚ada siÄ™ z trzech etapów: pisemnego szkolnego, pisemnego i ustnego okrÄ™gowego i takiego samego centralnego. Jest inna niż wiÄ™kszość konkursów, bo obok umiejÄ™tnoÅ›ci jÄ™zykowych wymagana jest również wiedza z zakresu kultury oraz literatury brytyjskiej i amerykaÅ„skiej. NajtrudniejszÄ… częściÄ… przygotowaÅ„ byÅ‚o bez wÄ…tpienia przeczytanie oÅ›miu wybranych lektur w jÄ™zyku angielskim, których problematyka i znajomość treÅ›ci byÅ‚y konieczne na etapach ustnych. Testy pisemne nie odnosiÅ‚y siÄ™ do lektur, ale wymagaÅ‚y bardzo dobrej znajomoÅ›ci teorii – np. przy tÅ‚umaczeniach uznaje siÄ™ tylko jednÄ… wersjÄ™, nawet gdy inne sÄ… poprawne, punktowana jest tylko najlepsza możliwa.

Co do samego przebiegu, do etapu okrÄ™gowego przechodziÅ‚y osoby z poÅ‚owÄ… punktów po etapie szkolnym. Nasze województwo pisaÅ‚o we WrocÅ‚awiu, a do finaÅ‚u zakwalifikowaÅ‚o siÄ™ 60 najlepszych z caÅ‚ej Polski – w tym ja. Etap centralny byÅ‚ rozÅ‚ożony na 3 dni pobytu w Poznaniu, wiÄ™c kiedy nie odbywaÅ‚y siÄ™ egzaminy, mieliÅ›my dużo czasu na odpoczynek czy zwiedzanie miasta, a że z grupÄ… innych olimpijczyków mieszkaliÅ›my na Starym MieÅ›cie, wszÄ™dzie byÅ‚o blisko.

W finale zdobyłem 140/210 punktów, do tytułu laureata brakowało 6. Próbujemy za rok!

I: Jak oceniasz konkurentów? Czy wysoko postawiona poprzeczka wpływała na Ciebie mobilizująco, czy przeciwnie; dlaczego?
M: Poziom był oczywiście bardzo wysoki i mogliśmy porównywać swoje umiejętności, ale nie było w tym jakiegoś elementu rywalizacji czy konkurencji, przynajmniej wśród osób, z którymi mieszkałem. Wszyscy podchodziliśmy do tego na luzie i raczej nie myśleliśmy o egzaminach. Będąc na takim poziomie, nie ma już sensu uczyć się parę godzin przed egzaminem.

I: Co sprawiło Tobie największą trudność podczas olimpiady?
M: Na pewno przeczytanie wyżej wspomnianych lektur. Już pomijam fakt, że sÄ… po angielsku; nawet gdyby byÅ‚y po polsku i tak bym nie rozumiaÅ‚ przesÅ‚ania wiÄ™kszoÅ›ci, wiÄ™c musiaÅ‚em siÄ™ posiÅ‚kować recenzjami, opracowaniami itp. JeÅ›li kogoÅ› to interesuje – wybraÅ‚em sobie takie:
Sarah Waters - Pod osłoną nocy,
Colm Toibin - Brooklyn,
Kazuo Ishiguro - Nie opuszczaj mnie,
John Fowles - Mag,
Harper Lee - Zabić drozda,
Arthur Miller - Śmierć komiwojażera,
Danny DeLillo - SpadajÄ…c,
wiersze e.e. cummingsa – "inJust", "l(a", "one day a nigger", "dying is fine)but Death".

I: Przygotowania do olimpiady są czasochłonne. Jak godziłeś je z bieżącą nauką?
M: Niezbyt skutecznie. Skłamałbym, gdybym powiedział, że jestem z wszystkim na bieżąco i nie mam żadnych tyłów, a jak dołożymy do tego moją szkołę muzyczną, to się robią z tego wszystkiego niezłe braki. Na szczęście nauczyciele dali mi chwilę na nadrobienie zaległości i powoli wychodzę na prostą.

I: Co dał Ci udział w olimpiadzie?
M: Uczestnicy finaÅ‚u sÄ… zwolnieni z wszystkich części matury z angielskiego, a laureaci do tego majÄ… w jakiÅ› sposób uÅ‚atwiony proces rekrutacyjny na studia, ale tego chyba żaden z uczestników nie wiedziaÅ‚ – jednÄ… z wersji byÅ‚ np. indeks na wszystkie kierunki na UJ. Ale teraz, jak siÄ™ nad tym zastanawiam, to byÅ‚o to caÅ‚kiem fajne doÅ›wiadczenie i niejaka odskocznia od codziennoÅ›ci w szkole. Na pewno warte wÅ‚ożonej pracy.

I: Teraz jesteś drugoklasistą. Czy w przyszłym roku szkolnym planujesz udział w innej olimpiadzie lub jakimś konkursie?
M: Pewnie znowu spróbujÄ™ z angielskiego. Mam już przewagÄ™ w postaci doÅ›wiadczenia i wiem, czego siÄ™ spodziewać. Wiem też, że lektury z roku na rok prawie w ogóle siÄ™ nie zmieniajÄ…, bÄ™dÄ™ mógÅ‚ je sobie przeczytać jeszcze raz – na pewno bÄ™dzie Å‚atwiej.

I: Komu poleciłbyś start w olimpiadzie?
M: Start w etapie szkolnym każdemu, zwÅ‚aszcza że można siÄ™ do niej dobrze przygotować, bo testy sÄ… co roku podobne. Awans do okrÄ™gowego jest dużym sukcesem i tu już zaczynajÄ… siÄ™ schody w postaci czytania książek, ale można znaleźć naprawdÄ™ fajne opracowania albo czytać po polsku – niektórzy na okrÄ™gówce we WrocÅ‚awiu tak robili. Ogólnie formuÅ‚a tej olimpiady bardzo mi siÄ™ podoba – można siÄ™ dobrze przygotować do testów pisemnych, jest też doÅ‚Ä…czona lista zagadnieÅ„ na ustny. Nagrody może nie sÄ… jakieÅ› Å›wietne, porównujÄ…c z innymi olimpiadami, ale jak najbardziej warto spróbować.

I: Kto najbardziej ucieszył się z Twojego sukcesu?
M: Chyba rodzina. I nauczyciele, w szczególnoÅ›ci moja nauczycielka angielskiego Pani MaÅ‚gorzata Maj, która mnie do tego konkursu Å›wietnie przygotowaÅ‚a, za co bardzo dziÄ™kujÄ™! Kiedy przyszÅ‚a informacja, że dostaÅ‚em 19/20 punktów z ustnego okrÄ™gowego, jeszcze nic nie byÅ‚o wiadomo – ani czy przeszedÅ‚em do finaÅ‚u, bo wszystko zależaÅ‚o od wyniku pisemnego, ani czy zdajÄ™ maturÄ™, bo organizator nic nie pisaÅ‚ na ten temat. Werdykt przyszedÅ‚ chyba 3 tygodnie później, gdy emocje już opadÅ‚y, ale za to byÅ‚o siÄ™ z czego cieszyć!

I: Czy wiążesz bezpośrednio swoją przyszłość z powyższym sukcesem, czy może masz inne priorytety?
M: Znajomość języka na pewno pomoże w przyszłości, ale nie zamierzam iść na językowe studia.

I: Wybrałeś już uczelnię? Co skłoniło Cię do tego wyboru?
M: Tutaj jest duży rozrzut pomiędzy matematyką teoretyczną a wokalistyką operową. Co mnie do tego skłoniło? To dwie rzeczy (wraz z językiem), w których czuję się naprawdę dobrze. Znam swoje możliwości i wiem, że te dwa kierunki mogą mi zapewnić niezłą przyszłość.

I: Czy pomiędzy zabieganym życiem olimpijczyka a obowiązkami szkolnymi znajdujesz czas na spotkania ze znajomymi?
M: Zabieganym? Zabiegane to było raptem przez miesiąc, teraz wszystko wróciło do normy. Bardziej czasochłonna jest szkoła muzyczna i w tygodniu faktycznie nie ma na to czasu (wracam do domu codziennie po 21).

I: Co robisz w wolnych chwilach?
M: No wÅ‚aÅ›nie – niewiele jest tego wolnego czasu. Przede wszystkim ćwiczÄ™ Å›piew w miarÄ™ codziennie i w weekendy, do tego też dochodzÄ… inne przedmioty ze szkoÅ‚y muzycznej – fortepian, kompozycja, itd. PozostajÄ… jeszcze obowiÄ…zki tutaj, w liceum. Z wielu rzeczy musiaÅ‚em zrezygnować albo je ograniczyć – np. kaligrafia, badminton, bieganie – ale gdy mam wolnÄ… chwilÄ™, staram siÄ™ jÄ… wykorzystać. A że niedÅ‚ugo wakacje, to tego czasu bÄ™dzie wiÄ™cejhappy

pytania zadała: Iza Czepieruk, IIc
zdjęcia wykonała: Klaudia Puchała, IIc

 
Copyright © 2015
5337435 Unikalnych wizyt

Powered by v6.01.19 || EF IV by eXtreme Fusion © 2003-2005 | Original DAJ Glass Theme by: Dustin Baccetti : Ported for PHP-Fusion by: