Nauczyciel też czasem musi się trochę poduczyć ...
Dodane przez Administrator dnia Kwiecieñ 02 2014 12:47:16

We wtorkowe popoÅ‚udnie nauczycielka jÄ™zyka niemieckiego z naszej szkoÅ‚y, Agnieszka Pochwatko wzięła udziaÅ‚ w konferencji metodycznej pt. „Nur kein Stress – Wie meine Schü- ler die offizielen Prüfungen möglichst gut bestehen” („Tylko bez stresu – jak moi uczniowie mogÄ… możliwie najlepiej zdać egzaminy?"), zorganizowanej przez wydawnictwo PWN.

Czytaj więcej...

Rozszerzona zawartość newsa

We wtorkowe popoÅ‚udnie nauczycielka jÄ™zyka niemieckiego z naszej szkoÅ‚y, Agnieszka Pochwatko wzięła udziaÅ‚ w konferencji metodycznej pt. „Nur kein Stress – Wie meine Schü- ler die offizielen Prüfungen möglichst gut bestehen” („Tylko bez stresu – jak moi uczniowie mogÄ… możliwie najlepiej zdać egzaminy?"), zorganizowanej przez wydawnictwo PWN.

Spotkanie prowadziła pani Peggy Lach, konsultanka i edukatorka Wydawnictwa Szkolnego PWN która skończyła germanistykę i polonistykę na Uniwersytecie w Poczdamie, pracuje jako wykładowca w Wyższej Szkole Filologicznej we Wrocławiu. Od 10 lat współpracuje z PWN-em jako lektorka audycji niemieckojęzycznych, tak więc często podczas lekcji słuchamy z uczniami głosu właśnie tej pani.

Tematem przewodnim konferencji byÅ‚ sposób radzenia sobie ze stresem podczas egzaminów.ProwadzÄ…ca przygotowaÅ‚a wspaniaÅ‚Ä… prezentacjÄ™ multimedialnÄ…. Jako pierwsze zagadnienie rozważaliÅ›my, jakie cele stawiamy swoim uczniom – po co wÅ‚aÅ›ciwie uczÄ… siÄ™ jÄ™zyka obcego i jeszcze zdajÄ… egzamin sprawdzajÄ…cy poziom zdobytej wiedzy.
Otóż uczymy sie przede wszystkim po to, by tÄ™ wiedzÄ™ wykorzystać w przyszÅ‚oÅ›ci, w dorosÅ‚ym życiu w pracy zawodowej, ale nie tylko. Nie każdemu uczniowi nauka jÄ™zyka obcego sprawia przyjemność, uczymy siÄ™ jednak po to, by możliwie bezbÅ‚Ä™dnie wÅ‚adać tym jÄ™zykiem, umieć siÄ™ po prostu „ dogadać” z drugim czÅ‚owiekiem za granicÄ….
Uczymy się, by poszerzyć znajomość tzw. czterech kompetencji językowych: czytanie, pisanie, słuchanie, mówienie. Celem nauczania jest również pozbycie się negatywnego stresu.

Peggy Lach przedstawiÅ‚a krótkie filmiki, z udziaÅ‚em mÅ‚odzieży z warszawskich liceów, której zadano pytanie: co kojarzy ci siÄ™ ze sÅ‚owem „ egzamin”?
Większość uczniów odpowiedziała jednomyślnie: stres, strach, bardzo ciężka, niecodzienna sytuacja.
Niektórzy wspominali swoje zachowanie podczas egzaminów – Å›miech, pÅ‚acz, a wiÄ™c skrajne emocje. Z czego to wynika? Podczas konferencji zastanawialiÅ›my siÄ™, dlaczego uczniowie w ten wÅ‚aÅ›nie sposób reagujÄ… na maturÄ™, test gimnazjalny, test szóstoklasisty czy czasami zwykÅ‚y sprawdzian podczas lekcji.

Większość boi się, że nie zda tego egzaminu, gdyż ma ogromne zaległości, jest świadoma luk w swojej wiedzy, nie ma wsparcia ze strony rodziny. Nie przygotowuje się też do tego wydarzenia.

Jak wiÄ™c siÄ™ „nie dać” podczas np. tego najważniejszego egzaminu, do którego już za miesiÄ…c przystÄ…pi m.in. mÅ‚odzież naszego Liceum?

Należy przygotować sobie plan, zastanowić się, w jaki sposób najlepiej się uczyć. Według prowadzącej konferencję najlepszą metodą jest rozwiązywanie testów czy arkuszy z poprzednich lat, łatwo dostępnych np. w Internecie.
Ankietowani uczniowie twierdzą, że wiele dają im próbne matury przeprowadzane w szkołach oraz to, że nauczyciele sprawdzają ich prace już od pierwszej klasy pod kątem matury.
Chwalili też to, że nauczyciele „ straszÄ…” uczniów egzaminem, przez co motywujÄ… do nauki. Ważnym elementem pomagajÄ…cym pokonać stres egzaminacyjny jest znajomość struktury egzaminu, zadaÅ„ egzaminacyjnych oraz tzw. symulacja egzaminu podczas zajęć lekcyjnych.

Tak wiÄ™c, drodzy MaturzyÅ›ci, macie 50 dni na skorzystanie z cennych wskazówek Peggy Lach. Egzamin ustny z jÄ™zyka niemieckiego już 15 maja, a niemiecki nie taki straszny jak go „szprechajÄ…”.

Tekst: Agnieszka Pochwatko